Dag 11: Een nieuwe dag tijdens de fieldschool Oostvoornsemeer

Mijn naam is Bert de Kok en ik ben in augustus 2013 afgestudeerd bachelor Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Vandaag, 7 juli, was mijn eerste dag op het project. Vandaag zijn we als team begonnen met het inmeten van de OVM8, een wrakje uit de 16e eeuw.

Ik heb twee duiken gemaakt op het wrak en in deze duiken een ruwe overzichtschets gemaakt. Het wrak is ernstig aangetast door de Teredo Navalis, een paalworm, die hier goed gedijt in het Oostvoornse Meer. De andere teamleden filmden de onderdelen van het wrak en maakten hier op de computer een geheel van. Weer anderen tekenden details in en zogen met een airlift het neergeslagen stof weg, wat de visualiteit op het wrak hinderde. Ook leer ik weer nieuwe en reeds vergeten termen. Zo hoorde ik over het kattespoor. Dit maakt deel uit van de constructie van het wrak. Dit is een spantversteviging boven het zaathout. Het zaathout is trouwens de binnenkiel.

Selina uit het water
Selina uit het water

Mijn eerste indruk is dat het team goed op elkaar ingespeeld is en de veiligheid wordt nageleefd. De duiken begonnen vandaag later, omdat het werkplatform, waarvan wij duiken, ruim 60 meter was verschoven door sterke wind in het weekend. Na het duiken werden de duikuitrustingen gespoeld en gingen we terug naar de kant. Daar was het tijd voor een drankje en een prima maaltijd bij de Chinees in Rockanje. Eenmaal terug op de basis hebben de studenten de dagplanning en de taakverdeling voor de volgende dag gemaakt. Ik kijk uit naar morgen, dan ga ik een detailtekening maken van een deel dat nu nog in het zand ligt en gaan we dendrosamples nemen. Hopelijk vertellen deze samples ons meer over de ouderdom, aantasting door de paalworm en dergelijke.

Studenten met een grafisch programma om de site in 3D te zetten
Studenten met een grafisch programma om de site in 3D te zetten

Auteur: Bert de Kok

Over Maritiem Programma

Het Maritiem Programma van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed houdt zich bezig met het onderzoek naar scheepswrakken, bruggen, havens en andere maritieme landschappen. Het doel is om kennis, onderzoek, beleid, samenwerking en educatie op het gebied van maritiem erfgoed in Nederland een stevige basis te geven. Het programma loopt van 2012 tot en met 2015.

Geef een reactie

