De zoektocht naar de Fortuyn is begonnen!

Read this blog in English 

Main photo
Tekening van Daniel Beeckman, gemaakt toen hij langs het eiland voer in 1714

Gisteren is het ‘Closing in on the Fortyn’ project van start gegaan. De  komende drie weken kun je ons volgen bij de zoektocht naar de Fortuyn op deze blogpagina. De Fortuyn is een Nederlandse Oost-Indiëvaarder die voor het laatst is gezien in januari 1724 bij Kaap de Goede Hoop. Het schip en haar bemanning was op weg naar Batavia (tegenwoordig Jakarta) in Nederlands Oost-Indië. Het project is een samenwerking tussen Wreck Check. Inc., het Maritiem Programma van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de Nederlandse Ambassade in Canberra, de Silent World Foundation, Parks Australia, het Western Australia Museum en het Department of Environment.

Photo 1
Teamleden van het Fortuyn project 2016 met de medewerkers van Parks Australia
Photo 2
Andrew Viduka en Graeme Henderson

Een international team van archeologen start hun zoektocht naar de overblijfselen van het VOC schip de Fortuyn in Australie nabij Chrismas Island en de Cocos Keeling Islands. Mijn naam is Robert de Hoop, ik ben een student maritieme archeologie en ik heb het ontzettende geluk deel uit te maken van dit ervaren team binnen dit geweldige project. De aankomende drie weken zal ik jullie om de dag meenemen in onze zoektocht en onze ervaringen delen.

Photo 3
De omstandigheden waar de heldhaftige teamleden vandaag in moeten werken

De locaties Christmas Island en Cocos Keeling Islands zijn geselecteerd op basis van de conclusies van het historische onderzoek dat is uitgevoerd door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Universiteit Leiden (door Martijn Manders en Pablo Boorsma) en Australische archeologen. In het historisch onderzoek komt naar voren dat de grootste kans voor de wraklocatie van de Fortuyn zal liggen aan de zuid- of westkust van beide eilanden. De reden hiervoor is dat gedurende de moesson periodes de Nederlandse schepen langs de westelijke routes geleid werden in plaats van de route langs de oostkust van het Australische vasteland.

Photo 5
James Parkinson en Alex Moss installeren de magnetometer en software

In 2015 heeft het Wreck Check team al een onderzoek uitgevoerd rond Christmas Island en de Cocos Keeling Islands met een magnetometer. Zo’n magnetometer registreert verschillen in het aardmagnetische veld. Materiaal van staal en ijzer zorgt voor vervormingen in het veld en daardoor worden afwijkingen gedetecteerd. Een magnetometer is zo in staat om stalen wrakken makkelijk te traceren, de Fortuyn is echter een houten schip waardoor het resultaat slechts een aantal kleine verspreide metingen oplevert. Deze registratie kan zijn veroorzaakt door bijvoorbeeld de 36 kanonnen en de ongeveer 8 ankers die aan boord waren  van het schip. Zodra een anomalie is waargenomen  wordt de positie vastgelegd met GPS. Dit jaar keert het team terug om de in 2015 waargenomen anomalieën te controleren. Het zuidelijke deel van het eiland zal met een hogere resolutie magnetometer worden onderzocht.  Op basis hiervan zullen de locaties uitgekozen worden waar nader onderzoek zal plaatsvinden en gedoken wordt. De veldwerkanalyse heeft ook aangetoond dat een aantal anomalieën op de Cocos Keeling eilanden nader onderzoek vereisen.

Photo 6
De briefing van de teamleden voor het duiken, door duikploegleider James Parkinson van Wreck Check Inc
Photo 7
Robert de Hoop en Graeme Henderson vertalen een verslag van de vice admiraal Rijk over de scheepsramp

Gisteren is het team aangekomen op Christmas Island , zijn alle spullen uitgepakt en hebben we ons gesetteld. Vandaag hebben we een planning voor de komende weken gemaakt, de apparaten en instrumenten die voor de zoektocht nodig zijn, zijn ook getest. Samen met Graeme Henderson van Wreck Check ben ik begonnen met het vertalen van enkele Nederlandse historische teksten in het Engels. Deze historische bronnen maken melding van andere schepen die vergaan in de buurt van of op Christmas Island. We doen dit omdat er een kans bestaat dat we ook andere wrakken zullen tegenkomen en het team wil daarom een mooi overzicht maken van alle mogelijke scheepswrakken en de mogelijke wraklocaties. Meer informatie over deze andere wrakken zullen volgen in een andere blog. In de namiddag hebben we de magnetometer getest op de Eidsvold, dit is een Tweede Wereldoorlog vrachtschip wrak van metaal, dus een ideale plaats om de magnetometer controleren. De komende twee dagen zullen we onderzoek uitvoeren aan de zuid- en westkust van Christmas Island.

We hopen dat je ons blijft volgen de komende dagen en je zult dan ook kennis maken met de rest van het team.

Robert de Hoop

National Geographic volgt samen met ons de zoektocht naar de Fortuyn!

Over Maritiem Programma

Het Maritiem Programma van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed houdt zich bezig met het onderzoek naar scheepswrakken, bruggen, havens en andere maritieme landschappen. Het doel is om kennis, onderzoek, beleid, samenwerking en educatie op het gebied van maritiem erfgoed in Nederland een stevige basis te geven. Het programma loopt van 2012 tot en met 2015.

Een gedachte over “De zoektocht naar de Fortuyn is begonnen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s