Betrokkenheid van de online gemeenschap en duiken

Read this blog in English

De enorme betrokkenheid van leden van de internationale online gemeenschap is cruciaal geweest voor de vooruitgang die we met het Fortuyn-project hebben geboekt. Thomas Creemers heeft informatie vanuit Nederland opgestuurd en leverde hiermee een geweldige bijdrage: de lijst met scheepswrakken is nu verder uitgebreid en hetzelfde geldt voor de activiteiten van het team op Christmas Island.

Tot voor kort zag de lijst met schepen die waarschijnlijk schipbreuk hadden geleden op en rond Christmas Island er als volgt uit: de Fortuyn (1724), een onbekend Nederlands scheepswrak (daterend van voor 1744), het Noorse schip de MV Eidsvold (1942), het Japanse schip de Nissei Maru (1942), de Indonesische vluchtelingenboten SIEV X (2001) en SIEV 221 (2010), en het in Panama geregistreerde MS Tycoon (2012).

Thomas heeft het team een schat aan informatie gestuurd over twee andere Nederlandse schepen: de Arinus Marinus met een gewicht van 1100 ton en de 496 ton wegende Vice Admiraal Rijk die respectievelijk vlakbij en op Christmas Island vergaan zijn in 1821 en 1852. De Vice Admiraal Rijk is in onze vorige blogs al aan bod gekomen, dus nu is de Arinus Marinus aan de beurt!

De Arinus Marinus

Na het Verdrag van Parijs van 1814 namen Rotterdamse handelaren Britse schepen over om deze in te zetten voor de Nederlandse koopvaardijvloot die op Indië voer. Een van deze schepen was de Arinus Marinus, een Engels fregat dat was gebouwd in 1803 en oorspronkelijk de Ceylon heette. Het schip werd in 1815 gekocht door een Rotterdamse scheepvaartmaatschappij. De Arinus Marinus voer in 1816 naar Indië en werd daar onder andere gebruikt voor de theehandel.

Photo 1

Foto 1: Afbeelding van de Arinus Marinus op de bladmuziek. Dit lied gaat over de schipbreuk van de Arinus Marinus.

In 1821 werd het schip beladen om vol goederen terug te varen naar Rotterdam. De wind dreef de Arinus Marinus vlak langs Christmas Island, met fatale gevolgen voor vrijwel alle 200 bemanningsleden – slechts vier mannen overleefden de schipbreuk. Vastgeklampt aan een stuk hout dreven deze vier rond op zee, totdat ze werden gered door het Deense schip de Souvereign.

De Arinus Marinus had een hele bijzondere lading aan boord: een collectie natuurvoorwerpen die bestemd was voor het Rijksmuseum van Natuurlijke Historie (het huidige Museum Naturalis) in Leiden. De lading bestond uit 15 kisten, met daarin onder meer:

  • 5 kisten vol opgezette dieren,
  • twee kisten met geprepareerde huiden en vellen,
  • 4 kisten met skeletten,
  • 3 kisten vol mineralen en steenmonsters.
  • 36 verschillende planten uit Java voor de Hortus botanicus in Leiden,
  • een zwarte tijger
  • en een olifant!

Photo 2Foto 3: Bezig met het laden van alle duikapparatuur!

Duiken!

Op donderdag waren we klaar met de metingen, dus op vrijdag zijn we begonnen met duiken om de magnetische afwijkingen op te sporen! Na alle planning, metingen, analyses en voorbereidingen komt het nu aan op de duiken die we de komende dagen gaan uitvoeren. Daarbij hopen we dat we iets te zien krijgen wat de natuur normaal gesproken niet voortbrengt: een rechte lijn! De natuur is geweldig, maar wij richten ons op door mensenhanden gemaakte materialen met rechte lijnen: ankerstokken, kanonnen en andere archeologische voorwerpen. Als er een rechte lijn in het koraal te zien is, betekent dit vaak dat er cultureel materiaal onder ligt. De natuur maakt namelijk geen rechte lijnen onder water, maar als er een stuk van het koraal afbreekt, ziet het er behoorlijk recht uit. Groot plaatkoraal is letterlijk overvloedig aanwezig in het gebied waar we aan het duiken zijn. Dit koraal kan een korte, rechte rand vormen als het afbreekt, waardoor je hart van spanning soms even overslaat voordat de hoop op een schitterende vondst opnieuw de bodem in wordt geslagen.

DCIM100GOPROGOPR3506.Foto 3: Hier zie je mij omlaaggaan langs de afdaallijn.

DCIM100GOPROGOPR3534.

Foto 4: We laten een afdaallijn zakken op de plek van de afwijkingen en vanaf daar duiken we in cirkels tot een diepte van 30 meter.

We hebben ook gedoken naar de MV Eidsvold en de Nissei Maru (twee scheepswrakken uit W.O. II) om corrosiemetingen uit te voeren.

SONY DSC

Foto 5: Boren en corrosiemetingen uitvoeren op de Nissei Maru.

DCIM100GOPROGOPR3656.

Foto 6: Het wrak van de MV Eidsvold is een prachtige duikplek!

 Op dinsdag vertrekken we naar Cocos Keeling Islands. Hopelijk kunnen we duiken op alle locaties waarvoor de magnetometer abnormale waarden heeft aangegeven!

Over Maritiem Programma

Het Maritiem Programma van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed houdt zich bezig met het onderzoek naar scheepswrakken, bruggen, havens en andere maritieme landschappen. Het doel is om kennis, onderzoek, beleid, samenwerking en educatie op het gebied van maritiem erfgoed in Nederland een stevige basis te geven. Het programma loopt van 2012 tot en met 2015.

Een gedachte over “Betrokkenheid van de online gemeenschap en duiken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s